Skip to main content

nikah khitbah

haaa... nak tanya dulu pada anda yg tengah membaca sekarang nie.. awk la.. ye..! awak yang tengah baca blog PUTERI CINTA nie..hehe.. haa.. tenyum omey2 cket.. dah jawab salam belum?? kan td masa bukak blog nie, fatin ada bg salam ASSALAMUALAIKUM.. kn3?? xcaya?? cuba tengok kat pic bawah nie.. haa.. ada kn??jawab dulu.. hihi..okei.. jujur k.. hope dh jawab salam tu.. ^_^




okei.. now, we go to the point.. post kali nie bukan lah fatin saje2 gatal sangat nak sentuh isu kawen.. tapi actually, fatin tengah stalker FB sahabat fatin then tetiba je terjumpa satu page yg dye share..fatin baca n then, terdetik plek kat hati nie utk updates isu kawen nie.. so, let me share to all of u k.. dengan lafaz BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM fatin akan mulakan perkongsian rinie k.. ^_*

apabila kita bercinta, seelok2nya niat kita bersamanya biarlah kerana kita mahu menjadikan dia sebagai isteri/suami..tapi INGAT!! jangan pernah mengambil kesempatan di atas niat yang suci tersebut seperti memperlakukan si dia sebagai "ISTERI/SUAMI YANG SAH" , walhal kamu berdua BELUM diijab kabulkan..



semua orang mahukan kebahagiaan dalam perkahwinan kn?
mahukan pasangan yang terbaik untuk
menjadi pendamping buat dirinya.. didik la dia menjadi
yang terbaik buat diri mu jika kamu benar2 mahukan si dia.. ^_^ 



namun ada sesetengah pasangan yang bercinta ini tidak mampu mengawal nafsu yang membuak2..
<3 seseorang itu wajib berkahwin jika mereka mampu memberi nafkah zahir dan batin serta dikhuatiri akan melakukan perbuatan maksiat/zina. Hal ini demikian kerana ada sesetengah mereka yang tidak mampu untuk menahan nafsu di dalam diri mereka.
<3 namun haram berkahwin apabila niat untuk berlaku "zalim" terhadap pasangannya..

ramai pemuda dan pemudi sering terjebak dalam isu penzinaan kerana beberapa faktor.. sebagai contoh faktor keluarga yang tidak mengizinkan, faktor kewangan dan kebanyakannya faktor ialah disebabkan mereka yang masih belajar.. namun setiap masalah yang timbul , Allah telah berikan jalan penyelesaiannya.. iaitu NIKAH KHITBAH.. apa tu nikah khitbah?? kowg mesti ada yang tahu n mungkin ada yang xtau kn.. secara ringkasnya, makna dia kowang ley baca kat pic bawah ni ha.. k..



apa perasaan sekarang? ada niat nak kawen? ermmm~~ ikot kan hati memang kowang nak kan? fatin pun cmtu jugak.. tapi bila difikirkan ke hadapan, cuba tanya diri sendri.. mampu ke tak nak pikul tanggungjawab yang Allah bagi setelah diijab kabulkan nanti? dah bersedia untuk mengharungi segala ujian dari-Nya?


JANGAN LUPA BAHAWA DISEBALIK
KESERONOKAN PERNIKAHAN,
PENUH DENGAN TANGGUNGJAWAB
YANG BESAR !



tak salah law kita nak nikah, tapi kita kena fikir masak2.. nikah  bukan lah sesuatu yang boley kita try n error. tapi sesungguhnya Allah telah sediakan nikmat di dalam PERNIKAHAN.. jika ia adalah masalah kewangan, sesungguhnya Allah akan membuka pintu2 rezeki buat mereka yang beriman, dan sebagai contoh ialah mereka yang membina 'masjid' ALLAH dengan niat kerana Nya..
semua orang ada pendapat masing2.. semua orang ada pendirian yang tersendiri.. jika belum bersedia, jangan pernah ambil risiko.. kita tak nak nanti ada pasangan yang inai masih merah dijari jemari mengambil keputusan untuk BERCERAI ..iaitu sesuatu yang dibenci oleh Allah.. 


tasbih kifarah..
fatin amek kat google untuk memudahkan kita semua
membacanya serta menghayati maknanya..


alhamdulillah..so, sekian saja perkongsian untuk hari ini.. hope do u like it ^_^ ini hanyalah sekadar perkongsian.. jika ada yang perlu diperbaiki, sama2 la kita utk menegur erk..kita dah bukak perkongsian nie tadi, so kita tutup dengan tasbih kifarah n surah al-asr k..

Comments

Popular posts from this blog

sEgALaNyA telah bErAkHiR

sedih kan tajuk post kali nie.. huhu.. setiap permulaan ade pengakhirannya..dan tiada pengakhiran tanpa iringan air mata.. tapi pengakhiran yang fatin nak citer nie, sangat la menyeronok kn.. hahaha..nak tau knp???  haaa... mesti la sebab peperiksaan akhir SEMESTER 4 di POLITEKNIK TUANKU SULTANAH BAHIYAH telah berakhir sudah secara rasminya..happy sangat2 sebab dah all out sume.. sekarang nie tinggal tawakal je..hope keputusan nanti dapat memuaskan hati semua pihak.. ini la sem pertama yang fatin rasa memang harder sgt.. sebab xde gab langsung untuk 4subject.. yang tak tahan nye tu ada satu hari sampai 2 papers n paper tu sume nye mmg KILLER habis.. pehhh~ memang masa tu xtdoo la.. satu hari tDoo xsampai 2/3 jam ponggg~ before this ada la jugak gab 2/3 hari..tp nie la akibatnya kalau study di saat2 akhir..penyakit yang di cari sendiri ^_^ kalau dok U mcm nie, mmg FAILED la jawab nye.. >_< haha... kn3???   nie la table final exam fatin.. tersangat la padat

RINDU KAN AWAK

haaa... daH lama rasa nya admin x update blog PUTERI CINTA nie kan... dah bersarang dengan berbagai jenis sarang agak nya.. hahahah... so, let me clear it with a story... story strawberry kita kali nie ialah... tarrrraaaaaa~~~~ mengulit kenangan ketika admin menuntut ilmu di  SEKOLAH MENENGAH TEKNIK GOMBAK   a.k.a  (SMTG) kowang sume nak tau x, kenangan paling indah, yang paling best, paling manis paling menyentuh perasaan dan paling dirindui admin ialah semasa bersama kawan kelas AWAM5 pada tahun 2009-2010.. admin rasa kowang pun mesti rindukan saat2 di mana kowang bersama kawan2 kowang kat sekolah dulu.. even on that time mesti ada gadoh2, nangis2 macam baby, gelak terbahak2 macam owang xsiuman, study bagai nak gila macam nak amek PhD, main tarik2 meja bila gadoh, main2 surat untuk luahkan perasaan kat kawan time gadoh..(hello.. ingt boyprengg n girlprengg je ley men surt2.. kawan2 pun ley taw.. mmg sweet k.. ahaks.. haha) n paling best time bezday n jamuan...sebab forsure t